Inspiratie / 12 juni 2019

10 tips voor je eigen OS

Toen ik mijn IT carrière begon was ik een jonge god van 22 jaar. Ik had een gezonde levensstijl; Ik at gezond en stond wekelijks aan gewichten te trekken in de sportschool. Maar toen ging ik 40 uur per week op kantoor zitten en dagelijks 3 uren reizen om dat mogelijk te maken. Later volgen avondcursussen met pizza’s. Sporten schoot erbij in. Gezond eten ook. 18 jaren later zit ik met al mijn 130 kilo’s bij de huisarts in een slecht nieuws gesprek.

Wanneer je als IT specialist gedetacheerd door het leven gaat maak je lange dagen. Dagelijks rijd je je kilometers naar opdrachtgevers waar je volle dagen op kantoor bezig bent. Dit alles zittend. Een goede nachtrust is essentieel dus die acht uren ben je horizontaal bezig. Zo houd je zo’n beetje 4-6 uren over voor ontspanning. Als je niet oppast spendeer je die ook zittend voor de TV.

Een gezonde levensstijl volgen is zo niet eenvoudig. Was zitten niet het nieuwe roken?

Bij mij ging het op die manier mis. In 18 jaar ben ik 40 kg aangekomen. Mijn alarmerende bloedsuikerwaarden deden bellen rinkelen bij een routine onderzoek; suikerziekte type 2 verscheen aan de horizon. De huisarts maakte mij duidelijk dat ik met mijn hoge bloeddruk afstevende op een herseninfarct en permanente rolstoel. Voor mij was dat een belangrijke les; wie te lang blijft zitten kan op een gegeven moment niet meer staan. Over mijn carrière had ik niets te klagen. Maar wie heeft wat aan een carrière als hij dood is? Op dat dieptepunt was verder alles bij mij te hoog. Mijn bloeddruk, cholesterol en hart ritme. Er moest iets gebeuren.

Het wierp mij op mezelf. Ik overwoog kort de slachtofferrol maar zag ook in dat ik deze situatie zelf had ‘gekozen’ met mijn levensstijl. Alleen ik kon hier nu wat aan veranderen. Ik besloot af te vallen en schakelde hiervoor een diëtiste in. Het was de beste beslissing van mijn leven. Werk is belangrijk maar laten we eerlijk zijn; je gezondheid gaat toch echt voor. Ik was vastberaden ervoor te zorgen dat ik weer op een gezond gewicht terecht kwam. Dat was mijn doel drie jaren geleden.

Nog geen jaar later was ik 45 kilo lichter.

Inmiddels zijn mijn bloedwaarden weer goed. Mijn cholesterol zit op een normale waarde, mijn bloeddruk ook, mijn bloedsuikerwaarden zijn gedaald naar een normaal niveau en mijn onverklaarbare hartritme stoornissen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Als gevolg van mijn aanpassingen in levensstijl ben ik nu weer gezond en ziet mijn toekomstverwachting er heel wat beter uit.

Ik weet nu dat iedereen dit kan, het vergt enkel de juiste kennis en motivatie. Ik ben niet anders dan anderen. Wel vereist het een keuze. Toen ik begon leek mij dit erg lastig maar achteraf gezien viel het echt 100% mee. Ik kreeg een keuze voorgeschoteld: of met medicatie en een suikerziekte-proof dieet verder gaan met ongezond leven, of ervoor zorgen dat je met een gezonde levensstijl die kilo’s kwijt raakt. Voor mij was de beslissing snel genomen.

Tegenwoordig leg ik veel minder gewicht in de schaal maar ik voel me stukken beter! Ik ga gemiddeld drie keer per week naar de sportschool wat mij helpt in het vasthouden van een gezonde levensstijl. Maar voeding is voor mij nóg belangrijker. Ik zal altijd mijn gewicht (mijn vetpercentage) in de gaten moeten houden maar dat heb ik er graag voor over.

Worstel jij ook met een ongezonde levensstijl of wil je kilo’s kwijtraken?

Ik help je graag op weg met tips mij destijds hebben geholpen mijn doel te bereiken.

Tip 1: Jij moet dit alleen doen (én er is hulp)

Een verandering van levensstijl vereist zeker in het begin veel discipline en je kunt dit helaas echt alleen zelf doen. Laat je dus niet negatief beïnvloeden door anderen en bereid jezelf goed voor. Wees eerlijk tegen jezelf en confronteer jezelf met de feiten. Zoek hierin zeker hulp van een diëtist maar doe eerst het volgende: noteer alles wat je per dag eet en drinkt voor minimaal één week en maak dan pas een plan. Je diëtist wil graag weten hoe je dieet er op dat moment uit ziet en het heeft geen zin om dan al (onbewust) verkeerde informatie te gaan geven over je huidige eetpatroon.

Tip 2: Voeding is je basis

Je kunt nog zoveel gaan sporten maar wanneer je voeding niet op orde is zul je waarschijnlijk niet gaan afvallen. Let vooral op de hoeveelheid (porties) en wat je eet. Let vooral eens op de verhouding koolhydraten, eiwitten en vetten. Laat je goed informeren door een diëtist en probeer niet alles in één keer te veranderen maar doe dit stap voor stap. Begin altijd met je voeding en wanneer je je goed genoeg voelt doe dan pas de sport erbij als je dat wilt. Pas nadat ik de eerste 20 kg was afgevallen voelde ik mij goed genoeg om weer naar de sportschool te gaan.

Tip 3: Meten is weten

Zorg ervoor dat je wekelijks op een vast moment je gewicht meet en noteert zodat je je voortgang kunt bijhouden. Voor mij was de zaterdagochtend een goed moment. Je kunt ook meerdere weegmomenten in de week toepassen maar hou er rekening mee dat je gewicht ook fluctueert op de hoeveelheid vocht in je lichaam en het moment van de dag. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat je ineens een kilo aankomt wanneer je jezelf van dag tot dag weegt terwijl je toch aan het afvallen bent. Doe het daarom niet te vaak. Zolang je wekelijks ziet dat het gewicht afneemt ben je op de goede weg en wordt het geen obsessie voor je.

Tip 4: De laatste loodjes

Wanneer je flink overgewicht hebt zul je in het begin relatief snel gaan afvallen. Maar wanneer je steeds meer richting je ideale gewicht komt zal dit steeds meer moeite kosten en ook langer duren. In het begin viel ik ongeveer 4 kg per week af maar dit kwam doordat ik erg veel overgewicht had. Hoe zwaarder je bent, hoe meer calorieën je lichaam nodig heeft om dat gewicht te behouden. En andersom: Hoe lichter je bent, hoe minder calorieën je lichaam nodig heeft om dat gewicht te behouden. Houd er dus rekening mee dat het afvallen in het begin sneller zal gaan en daarna steeds minder snel wanneer je voedingspatroon gelijk blijft. In mijn geval heeft het nog geen jaar geduurd om 45 kg af te vallen. De helft daarvan verloor ik tijdens de eerste drie maanden al…

Tip 5: Een dieet is permanent

Besef dit goed. De meest gemaakte fout is dat men na het afvallen weer (langzaam) terug valt in oude leefgewoonten waardoor je snel weer zult aankomen of zelfs zwaarder wordt. Wanneer je net als ik aanleg hebt om makkelijk aan te komen dan zul je helaas de rest van je leven moeten opletten en moeten bijsturen wanneer nodig. Zie dit niet als een nadeel, je peilt ook regelmatig het oliepeil van je auto. Ik trouwens niet, ik rij Tesla.

Tip 6: Leef van dag tot dag

Zorg ervoor dat je elke ochtend weet wat en hoeveel je eet die dag. Probeer hier zo consistent mogelijk in te zijn om het voor jezelf makkelijk te maken. Een keertje over de scheef is niet meteen erg en zelfs af en toe goed maar zorg er altijd voor dat dit uitzonderingen zijn. Geniet ervan en pak je dieet dan direct weer op.

Tip 7: Durf nee te zeggen

Helaas zal je bewuste levensstijl anderen niet ontgaan. Sommigen zullen je willen stimuleren met onnodig advies. Anderen zullen je dieet pogingen proberen te saboteren. Dit zijn je vrienden, collega’s of iets te dikke kennissen die je zullen vertellen dat het helemaal niet erg is om wat dikker te zijn of je misschien wel iets ongezonds gaan aanbieden met de opmerking: “Ach, je kunt niet altijd sla blijven eten. Hier, neem gewoon een lekker gebakje. Dat kan best een keertje.” Ga alvast even voor de spiegel oefenen. “Nee! Nee! Nee!”

Tip 8: Ga wandelen

Om af te vallen is het echt niet nodig om jezelf elke dag in de sportschool te gaan afmatten. Het is veel beter om vooral gewoon in beweging te blijven door bijvoorbeeld te wandelen of fietsen. Neem de trap in plaats van de lift of roltrap. Ga tijdens de lunch even lekker naar buiten om een stukje te wandelen met je collega’s. Het lijkt misschien niet veel uit te maken maar je zult zien dat in beweging blijven ervoor zorgt dat het afvallen net wat sneller gaat.

Tip 9: Doe aan krachttraining

Twee tot drie keer in de week een uurtje naar de sportschool om aan krachttraining te doen is al voldoende om spiermassa aan te maken. Wees niet bang dat je er uiteindelijk uit zult gaan zien als een professionele bodybuilder want hier is echt veel meer voor nodig dan alleen trainen. Ook als vrouw is krachttraining zeer goed voor je. Tijdens het afvallen zul je namelijk naast vet helaas ook wat spiermassa gaan verliezen. Dit kun je voorkomen door aan krachttraining te doen. Daarnaast geldt dat hoe meer spiermassa je kunt opbouwen hoe meer calorieën je zult verbranden. Ook wanneer je rust, slaapt of op het werk achter een computer zit. Het doen van cardio is ook een prima manier om af te vallen maar onderzoek heeft uitgewezen dat met name krachttraining veel beter werkt. Leg hier dus de focus op en probeer naast de sportschool gewoon zoveel mogelijk in beweging te blijven door bijvoorbeeld te wandelen.

Tip 10: Zorg voor 8 uren slaap per dag

Wanneer je wilt afvallen is een goede nachtrust zeer belangrijk. Wanneer je slaapt is je lichaam bezig geestelijk en lichamelijk te herstellen zodat je de volgende dag weer fris en uitgerust aan je dag kunt beginnen. Tijdens het slapen maakt je lichaam een stofje aan wat het honger gevoel weg neemt. Wanneer je voldoende slaapt heb je dus minder trek en dit betekend dat je je dieet veel makkelijker kunt volhouden. Drink nadat je wakker bent geworden ook meteen een glas water omdat je tijdens het slapen vocht bent verloren dat je nodig bent.

Laat mij weten of deze tips je helpen.
Je kunt hier met mij linken.


ferry-van-gelderen

Geschreven door Ferry van Gelderen .
Ferry is een zwaargewicht in zijn vakgebied. Fysiek niet meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.