Inspiratie / 22 mei 2019

Goede voornemens. Als je dit doet werken ze wél.

5-4-3-2-1…fiiieeet… BOEM!!
Cheers! Kiss, kiss! Happy New Year!
“Dit jaar ga ik echt stappen maken!”- Fast forward –

22 mei: “Ja, dat wil ik, maar excuus x-y-z”

De jaarwisseling was zo’n lekker moment om het jaar te evalueren en bewust te kiezen wat we in het komende jaar willen bereiken.

Goede voornemens. Hoe ver ben jij ben met je doelen?

Goede voornemens zijn intenties

Daarom werken ze niet. Of je nu wilt stoppen met roken, kilo’s wilt verliezen of meer wilt sporten; een intentie maakt nog geen gedragsverandering. Tuurlijk, je begint enthousiast. Maar je enthousiasme is gestoeld op wilskracht, en die kracht is niet eindeloos. Om in de sport illustratie te blijven: wetenschappers zien onze wilskracht als een spier. Die wordt een keer moe en dan is het over.

Sportscholen weten dat en floreren op die kennis. Maar, kun je zeggen, als ik mezelf nu heel gemotiveerd houd? Hetzelfde verhaal. Dat doe je vanuit je wilskracht. Je zou er zó moe van worden dat je blijft staren naar je sporttas…vanaf de bank…met Netflix aan…terwijl je een zak chips openscheurt…

Goede voornemens onder de oppervlakte

We hebben allemaal wel eens het voorbeeld gehoord van hoe wij te vergelijken zijn met een ijsberg. 90% van wie we zijn zit onder de oppervlakte. Onze gedachten en de diepste motieven van ons hart. Slechts 10% van ons is zichtbaar voor de mensen om ons heen. De Ben Tiggelaars onder ons zullen bevestigen dat zelfs 5% van ons gedrag bewust is, de andere 95% is dus onbewust (lees: onbewust gestuurd) gedrag. Hoe komt dit? Dit is het gevolg van herhaaldelijk gedrag dat wij ons eigen hebben gemaakt en dat nu bestaat uit gewoonten. Wanneer we goede voornemens hebben, hebben we dus het voornemen om die 95% aan te passen. Daar is zwaarder geschut voor nodig dan enkel wilskracht.

Goede voornemens zijn uit, goede gewoonten zijn in

Het ontwikkelen van goede gewoonten is een beter uitgangspunt dan het hebben van een goed voornemen. Dat komt al wat meer richting de actie-taal. Hiervoor is het essentieel te weten hoe dat intern bij ons werkt. Ik geef je een acroniem: ADD. Nee, het heeft niets te maken met een disorder. Het staat voor Attention –> Direction –> Destination.

Kort gezegd komt het hierop neer: waar we onze aandacht op richten, daar wordt onze richting (onze keuzes) door gevormd. Dit zorgt op de langere termijn voor onze bestemming. Bevindt jij je dus op een bestemming waar je het niet mee eens bent? Dan mag jij je aandacht op iets anders richten.

Succes daarmee overigens, want je aandacht is te koop tegenwoordig. Bedrijven als Facebook en Google verkopen het volop aan derden. En wij maar klikken en scrollen. Ja, de wereld is groot en de mogelijkheden praktisch eindeloos. Maar, zonder een intentioneel gekozen focus in het leven wordt jouw focus geleefd.

Hoe doe je daar wat aan?

Stop met het geven van aandacht aan zaken die jouw doelen niet dienen en neem je verantwoordelijkheid. We kunnen vandaag heel veel outsourcen maar dit blijft altijd écht van jou. Waar focus jij je op?

Heel veel succes nog dit jaar, het is gelukkig nog lang geen december.


kees-hoving-provolve-blauw

Geschreven door Kees Hoving
Kees evangeliseert proposities. Hij studeerde marketing en theologie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.